Akupunktur i Ballerup – I nærheden af Herlev og Skovlunde

Lidt om historisk baggrund og filosofien bag akupunkturakupunktur udføres i herlev og ballerup

Ordet “akupunktur” kommer af de latinske ord “acu punctura”, hvilket betyder “indstik med nål”. Akupunkturens historie går tusinder af år tilbage og har rødder i taoismen og kinesisk kultur. Her fandt ud af at man kunne påvirke funktionen af forskellige organer ved at stimulere forskellige punkter på kroppen. I akupunkturens spæde dage havde man ikke fundet alle akupunkturpunkterne endnu, men i dag benyttes over 500 forskellige punkter på kroppen, hvoraf de 365 ligger på kroppens 14 primære meridianer.

Da akupunkturen kom til Danmark

Akupunkturen kom til Danmark i 1970’erne. Den vandt stor udbredelse, og man benyttede sig af alternative behandlere og behandlere i dele af det konventionelle sundhedsvæsen – bl.a. af hospitalslæger, praktiserende læger, tandlæger og jordemødre. Akupunktur er en behandling hvor der bliver anvendt nåle med henblik på af afbalancere kroppen og ikke kun enkelte symptomer. Formålet med denne behandling er forhindre ubalance og herved blokere alle former som kan bevirke til smerte samt sygdom. Til behandling bliver benyttet tynde, sterile engangsnåle i udvalgte områder af kroppen.

Holistiske indgangsvinkel

Som oftest benytter alternative behandlere en holistisk indgangsvinkel til en behandling. Man ser patienten som en helhed bestående af krop, sind og ånd, hvor alle aspekter spiller en rolle i forløbet mod bedre velvære. Dette til forskel fra den normale vestlige forståelse af et sygdomsproblem, hvor tingene tolkes mere isoleret. Og her kommer så begreber ind som standardbehandlinger eller situationsbestemte behandlinger.

Udfra den holistiske indgangsvinkel udvælges behandlingsprincipper og akupunkturpunkter til en behandling ifht. den enkelte patient, dvs. at patienter med samme sygdom/symptomer kan modtage forskellige behandlinger. En mere vestlig/konventionel og forenklet form er at give patienter med samme sygdom/symptomer samme standardbehandling.

Min egen indgangsvinkel er holistisk, idet jeg mener, at det er meget vigtig fx at forsøge at klarlægge om et problem skyldes over- eller underaktivitet i et organ, idet behandlingsmetoden og nåleteknikken vil være forskellig og helt afgørende for udfaldet af et forløb.

Book en tid online eller ring til os på 29 65 13 24. Vi er her for at hjælpe dig, vi befinder os i Ballerup.